Bakgrunn
Apotek 1 er Norges største apotekskjede med over 380 apotek spredt over hele Norge. Et av disse apotekene er et flaggskip-apotek som befinner seg i ankomsthallen på Gardermoen. Gardermoen flyplass gjennomgikk en betydelig modernisering og utvidelse i 2018. Apotek 1 så sitt snitt til å lage noe som kunne bidra til å løfte inntrykket av Apotek1 og gi en god retailopplevelse.
Butikkdesignet ble laget av Reactor retail og i dette designet var digital signage en fremtredende del. ZetaDisplay (tidligere ProntoTV) fikk i oppdrag å ta ansvar for kommunikasjons-strategi, hardware/programvare og innholddesign.
Utfordringer
Startpunktet for dette prosjektet besto av tre deler og utfordringer.
Merkevarebygging:
Vise frem merkevaren Apotek 1 på ønsket måte.
Funksjon:
Bidra til et godt retail miljø, en forlengelse av interiørdesignet (navigasjonsassistanse) og som et bidrag til å trekke forbipasserende inn i apoteket.
Salg:
Promotering av relevante produkter for å bidra til et salgsløft på utvalgte varer.
Løsning
Merkevarebygging
Sammen med Apotek 1 gikk vi analytisk til verks og så nærmere på merkevaren og kjernen av det Apotek 1 er og tilbyr. Dette arbeidet gjorde at man satt igjen med to nøkkel egenskaper. Disse var sikkerhet og kunnskap.
For å få frem disse to egenskapene valgte vi å fokusere på symboler som kunne vise kunnskapen, kompetansen og varmen. Symbolene og arketypene man benytte seg av var laboratorie-miljø med doktorer og forskere for å fremheve kompetansen. For å vise den varme siden ble det valgt å vise varme og vennlig bilder av ansatte som tar deg i mot med åpne armer.
Funksjon og salg
Hele området rundt kassen ble dekket av av LED. Dette gjør at de digitale løsningene ble en del av hele uttrykket til Apotek 1. Området for kasse og resepter ble godt merket for å bidra til en god navigasjon.
Siden hele løsningen er digital så har man muligheten for å ta i bruk alle de digitale virkemidlene man kan. Bevegelse for å skape oppmerksomhet og relevante budskap med blant annet sesong for å kommunisere råd om f.eks influensa i sesong. I tillegg blir det benyttet vær-integrasjon som viser fallende regndråper når det er regn.
Områdene på siden av kassen blir benyttet til å vise gode råd og produktinformasjon. Dette bidrar til at apoteket ikke fremstår som selgende, men heller informerende.
Resultat
Apotek 1 har vært veldig fornøyd med løsningen, og har til og med utvidet med LED-skjerm over alle butikkhyllene.
«Vi er veldig fornøyd med skjermen. Det er umulig å gå forbi uten å legge merke til den. Det er så flott at vi nå har et verktøy for å kommunisere med våre kunder og potensielle kunder. Vi liker at vi har fått laget innhold som viser vår merkevare og design. Samtidig som vi kan relevante i de ulike sesongene gjennom kun endre på innholdet.«
-Johanna Aspfors, Apotek 1
De ansatte har også kunnet oppleve effekten den digitale signage har. Kunder som som har kommentert skjermen og som stopper for å ta bilde av den. Det er ikke hver dag et apotek er en rockestjerne.