Skip to main content Skip to search

Case

Oslo S for Bane Nor

Oppgradering av reiseopplevelsen på Oslo S

Oslo sentralstasjon er Norges travleste jernbanestasjon med over 150 000 besøkende hver dag. Stasjonen har forbindelser til lokale og regionale tog i Norge, Sverige og videre inn i Europa.

Gjennom årene har skjermene rundt stasjonen blitt slitte og ødelagte, noe som har ført til inkonsekvens i visuelt utseende når skjermer har måttet byttes ut. På grunn av alderen har lysstyrken på skjermene begynt å falme, noe som gjør det vanskelig for pendlerne å lese informasjon. Stasjonen hadde desperat behov for å erstatte sin nåværende sentrale GDS LCD-skjerm for å fortsette å levere tidskritisk informasjon til pendlerne på en effektiv måte og gi stasjonens interiør et enhetlig utseende og følelse.

Utfordringer

Dette prosjektet ble gjennomført innenfor en svært stram tidsramme, med bare to ukers vindu tilgjengelig for gjennomføring. Stasjonen ønsket å avslutte alt arbeidet innen desember 2023, før feriene og den forventede økte aktiviteten i den perioden.

For å imøtekomme stasjonens travle timeplan i vanlig åpningstid, måtte installasjonsteamet utføre oppgavene sine om natten, med start kl. 22:00 og avslutning kl. 06:00 før morgenrushet av pendlere.

På grunn av stasjonens konstante rutiner måtte installasjonsteamene koordinere med sikkerhetspersonell på stedet og seks andre avdelinger. Dette samarbeidet sikret at de hadde riktig HMS oppsett og tilgang som var nødvendig for vellykket og sikker gjennomføring av prosjektet.

Ved oppsett av den nye massive LED-skjermen visste installasjonsteamet at den eksisterende pilaren strukturen, som den forrige skjermen var festet til, var for kort. Følgelig forlenget teamet pilaren med ytterligere 20 meter for å kunne huse den nye skjermen.

Løsning

En 126 kvadratmeter stor LED-videovegg ble plassert ved inngangen til stasjonen, som ønsker pendlerne velkommen inn i rommet og gir essensiell reiseinformasjon gjennom hele dagen. Skjermen er den største innendørs LED-skjermen for ikke-kommersiell bruk i Europa for øyeblikket.

På grunn av sin enorme størrelse ble det lagt til to LED-skjermvinger på hver side av skjermen for å gi et buet utseende, slik at pendlerne kunne lese reiseinformasjon fra enhver del av stasjonen.

Løsningen inkluderte også installasjon av flere mindre LightRolex LED-skjermer på ulike områder av stasjonen for å gi essensielle reiseoppdateringer om avganger og ankomster.

Resultater

Oslo sentralstasjon har høstet mange fordeler av den digitale transformasjonen og økt operasjonell effektivitet. Den sentrale LED-skjermen har gitt stasjonen et enhetlig interiørutseende samtidig som den fungerer som et praktisk verktøy for pendlere for å få tilgang til klar og konsis reiseinformasjon.

De nylig installerte skjermene gir økt energieffektivitet, noe som bidrar til å harmonisere med stasjonens forpliktelse til å fremme bærekraftighet.


Vi kunne ikke vært mer fornøyd med løsningen vi fikk fra ZetaDisplay. Teamet jobbet raskt og sørget for minimal forstyrrelse for pendlerne samtidig som de leverte enestående resultater. Deres profesjonalitet og dedikasjon overgikk våre forventninger. De nye LED-skjermene har hevet våre kommunikasjonmuligheter til et helt nytt nivå og fanget oppmerksomheten til vårt publikum som aldri før. ZetaDisplay’s innovative teknologi og feilfrie utførelse har virkelig transformert stasjonen vår. Vi ser frem til å fortsette partnerskapet og utforske fremtidige muligheter sammen.

Victor Hansen, Direktør for kunde- og trafikkinformasjon hos Bane NOR

VIL DU HØRE MER OM VÅRE DIGITAL SIGNAGE-LØSNINGER?

Kontakt vår kommersielle avdeling ved å bruke skjemaet nedenfor.