Skip to main content Skip to search

Case

DNB

Bakgrunn

DNB er Norges største finansielle institusjon og en av de største i Norden. DNB har en naturlig tilstedeværelse på den viktigste internasjonale flyplassen i Norge med sine banktjenester inkludert valuta og veksling. På en internasjonal flyplass er valuta og vekslingstjenester en viktig del av bank, og et godt vindu til nye og eksisterende kunder. DNB-filialen har 14 minibanker og en bemannet valutaveksling som betjener både de nasjonale og de internasjonale reisende. Gardermoen gjennomgikk en betydelig modernisering og utvidelse i i 2018. Under denne moderniseringen ønsket DNB å tiltrekke seg enda flere til deres filial. Designet er laget av Reactor retail hvor digital signage ble en viktig del av utforming av den nye filialen. DNB teamet opp med ZetaDisplay (tidligere ProntoTV) for å lage en helt ny type opplevelse av en bank filial. De digitale flatene er drevet av ZetaDisplay (tidligere ProntoTV) og innhold er produsert av ZetaDisplay (tidligere ProntoTV).

Utfordringer

Hovedformålet med de digitale flatene var å gjøre filialen synlig. Selv om plasseringen av filialen er rett bak sikkerhetskontrollen kommer folk fra forskjellige retninger,  noe som gjør det viktig å være synlig.  

Et sekundært mål er å hjelpe kunder med informasjon om valutakurser og navigasjon. Dette betyr at det må være enkelt og raskt for å finne det riktige minibanker i perioder med mye folk eller så risikerer man mange tapte kunder. Kundene ser vanligvis på valutakursene før de bestemmer seg for å veksle penger. Dette gjør det viktig å ha denne informasjonen tilgjengelig kontinuerlig.

Et tredje behov filialen hadde var at valutabehovene endrer seg i løpet av året. I løpet av et år har folk forskjellige reisemønstre og behovet for valuta vil endre seg. Dette har gjort det  viktig for at banken kan endre den digitale skiltingen over minibankene siden de trenger å endre valutatype flere ganger per år.

Løsning

Digital Signage Awards: Silver

Hva gjorde vi?

Gjennom workshop og tidligere innsiktstudier ble det klart at type valuta og behov for valutaveksling var avhengig av hvor folk flyr til.  

Gjennom reisevaneundersøkelsen til Avinor og informasjon om flyreiser som går ut fra  OSLO flyplass kunne vi danne oss et mønster på hva som burde fokusere på. Jo mer relevante vi kunne være med kommunikasjonen og våre budskaper jo større oppmerksomhet vil filialen oppnå.

Vi kunne dermed finne de typiske sommerdestinasjonene og destinasjoner som var typiske for vinter og helg / hele året.  

• Sommertid: Frankrike, Spania, Kroatia og Italia  

• Vinterstid: Thailand  

• Helg / hele året: USA (New York) og Storbritannia (London)

Innholdsplan

Alltid «up-to-date»: Alltid bruke bilder/video fra riktig destinasjoner for å påminne om valuta

Ikoner: Bruk av flagg for å gjøre det enkelt å navigere seg frem til riktig minibank samt for å finne riktig valuta i valutakurs oversikten.

Interaktivt: Riktige valutakurser er forretnings-kritisk for en filial som har hovedgeskjeften med valutaveksling. Valutakursene er hentet direkte fra bankens interne systemer og de er oppdatert på skjerm det samme sekundet som de er oppdatert i bankens egne systemer.

Noe å hvile øyne på: Størrelsen på skjermen gjør at man har mulighet til å tiltrekke seg oppmerksomhet med bruk av visuelt storslåtte bilder og video. Og når man kombinerer visuelt pent innhold med relevante budskap har man en vinner.

Resultat

«Vi er veldig fornøyde med løsningen. Den største fordelen med digitale løsninger er vi kan gjøre endringer veldig raskt. Vi har også opplevd en god effekt (på synlighet) med bruk av bevegelige bilder og riktig kontrast på innholdet i forhold til bakgrunnen».

Hilde E. Brennsund, DNB

De  ansatte i filialen rapporterer at kundene finner innholdet moderne og fascinerende. Det er enkelt for kundene å forstå budskapet, og sammen med en god størrelsen på skjermen gjør dette det enkelt å finne den riktige vekslingskursen. Dette er noe som var viktig for banken at man bruker minst mulig tid på navigering. Dette gjør at det blir mindre kø-dannelser og dermed mindre tapte kunder.

VIL DU HØRE MER OM VÅRE DIGITAL SIGNAGE-LØSNINGER?

Kontakt vår kommersielle avdeling ved å bruke skjemaet nedenfor.