Bakgrunn
Norrøna Retail ble grunnlagt i 2009, og er et søsterselskap av Norrøna Sport – en verdensledende produsent av kvalitets utendørsklær og sportsutstyr. Misjonen til Norrøna Retail er å bygge, utvikle og drive en kjede av Norrøna merkevarebutikker i Norge, Europa og USA. Med høye vekstambisjoner, har de satt seg som mål å være en ledende aktør innen varehandel. Det betyr å ha de beste folkene om bord, gi de beste kundeopplevelsene og ha en effektiv drift. I 2021 ble Norrøna Retail sertifisert som «Great Place To Work».
Butikkene deres selger utelukkende Norrøna-produkter, og de har et særs høyt fokus på kundeopplevelse og kundetilfredshet.
Utfordringer
Å være en del av Norrøna Sport AS og deres internasjonale handelsreise handler ikke bare om å drive butikker, men om å være Norrøna merkevareambassadører. Dermed er det viktig for Norrøna å sette kunden i sentrum. Dette betyr at man er nødt til å høre på hva kundene ønsker samtidig som man skal gi dem et narrativ.
Dette var noe av de utfordringene som Norrøna sto ovenfor når man hadde funnet den perfekte lokasjonen i Munchen for en flaggskip butikk.
Løsning
Norrøna Flagship i München åpnet den 16/06 på Sendlinger Strasse 24! Deres nye butikk er på 500 kvadratmeter over 3 etasjer og inneholder et unikt servicesenter, arrangementslokaler, utmerket kundeservice og mye historiefortelling. Til å hjelpe seg med både eventer og historiefortellingene har Norrøna fått bistand fra ZetaDisplay og vårt instore-music selskap liveqube. Sammen bidrar vi til at Norrøna har retail-theater i blodet. Det handler om å skape en god kundeopplevelse og at butikkene oppleves som en forlengelse av merkevaren.
ZetaDisplay har levert en stor LED skjerm som kommer til å formidle historien til Norrøna og tar mål på seg å gi en følelse av hvordan Norrøna og utendørs aktiviteter er ett. Norrøna kan også benytte seg av et brukervennlig CMS som sikrer at innholdet enkelt kan administreres av butikken selv og Norrøna Retail sentralt. I programvaren ligger det allerede klart for å kunne vise livefeed fra de nærmeste skianleggene. Hva er vel bedre for en «pudder-hund» enn å se hvordan snøforholdene er i real-time? Eneste ulempet med en slik løsning er at kundene ikke kan komme seg fort nok opp i fjellet for å teste ut det nye utstyret
Musikk for å fremheve posisjonen til Norrøna
liveqube har levert musikk-løsningen hvor hele oppsettet var bygget rundt to ting.
1. Bidra til at man får en god kundeopplevelse.
2: Forsterke opplevelsen av merkevaren Norrøna.
Den første delen er løst gjennom å ha høytalere med høy kvalitet fra Bowers & Wilkins for å få den beste lyddekningen og et fremtidsrettet og skybasert lydsystem. Dette har vært viktige elementer for Norrøna da de selv er en høykvalitets leverandør og vil være i front. Selve oppsettet er en fler-delt løsning hvor man kan ha ulike musikk og lydstyrke i ulike soner. Det var spesielt viktig for Norrøna å ha god lydekning i bar/event området deres for å kunne holde fordrag og eventer. Lyden kan dermed enkelt bytte mellom musikk, taler (mikrofon) og lyd fra presentasjon. Når det kommer til del to med å forsterke merkevaren til Norrøna så betød dette at man måtte legg ekstra vekt på musikk-profilen. Musikk profilen til Norrøna er bygget på de samme verdiene som Norrøna har selv. Man har dermed fått en custom-laget musikk profil som ivaretar alle de minste detaljer rundt hvordan merkevaren til Norrøna skal fremstå.
Christian Steenstrup / Music Director at Liveqube:
«Norrøna wanted their image to stand out and give their customer a unique shopping experience and feeling when entering their stores. Liveqube and Norrøna analyzed their brand and chose fresh and upfront indie pop from around the globe to help them stand out from the competition and cement their position as a forward leaning and exciting outdoors clothing brand.»