Bakgrunn
Salmon Company med Bocuse d’Or-vinnende kokk Geir Skeie identifiserte et hull i markedet for en restaurant som appellerer til folk på farta eller folk som ønsket en kort pause fra hverdagen til å nyte fersk laks som serveres med deilige internasjonale smaker, til en fornuftig pris.
Med mål om en verdensomspennende kjede trengte Pink Fish et internasjonalt gjenkjennelig format. Navigasjonen i restauranten, dens utseende og følelsen man får når man kommer inn i restauranten skal være kjent uansett hvor i verden kunden måtte være. Det sentrale prinsippet har vært å fjerne stress ved å fjerne alle friksjonspunktene i kundereisen. Restauranten er designet med soner som har digital signage for å gjøre kundereisen friksjonsfri.
Utfordringer
Detaljhandel (inkludert fast casual- og fast food restauranter) har to store utfordringer å overvinne. Det må være enkelt, og det må gi en opplevelse.
Enkel betyr:
- Å ta bort alle friksjonspunkter i kundereisen. På den måten må man få alle systemer til å snakke sammen.
- Å ha tydelige og synlige markører i hver sone fra inngang til kassen for å gjøre navigasjonen enkel.
- Å ha en selvforklarende bestillings-prosess. Normalt må en kunde henvende seg til kassen for å gjøre en bestilling og deretter vente på at maten skal tilberedes. Denne ventetiden kan utgjøre et problem for folk med dårlig tid.
Opplevelse betyr at restauranten må være et sted hvor kunder på farten kan:
- Pust dypt inn
- Rolig og enkelt gjennomføre en bestilling
- Kos seg med et smil underveis.
- Belønne seg selv med deilig, god mat på et sted som er designet akkurat for dem.
Løsning
For å gjøre kundereisen sømløs, er hvert eneste system integrert i de digitale flatene. Når du bestiller et måltid på nettet, på appen eller i butikken, vil navnet dukke opp på en skjerm i restauranten når måltidet er klart. Menytavlene er integrert i POS-systemene, så når du endrer pris på produkter i POS-systemet, vil prisen automatisk vises på menytavlene.
Hele kundereisen er kartlagt. Når man kommer inn i restauranten, blir kunden ønsket velkommen av digital signage løsninger som viser produkter som er aktuelle på det tidspunktet (dayparting). Når man går lenger inn, blir kunden møtt av kampanje-skjermer som hjelper kunden å ta et valg før man kommer til kassen. Over kassen er flere menyskjermer som også viser (tidspunkt) aktuelle produkter. Menyskjermene synkroniseres for å kunne vise en svømmende fisk i bakgrunnen. Denne subtile animasjonen gjør at menyskjermene blir levende uten at de blir rotete.
Resultat
Alle restaurantene er «født» med et digitalt DNA, og det er derfor ikke mulig å sammenligne salg uten digital signage. På grunn av et omnichannel bestillingssystem opplever ikke kundene ventetid. De kan selv bestemme når de skal ha måltidet klart, og hvor de skal spise, og de kan se status for ordren på skjermene i restaurantene.
De ansatte har også kunnet oppleve effekten den digitale signage har i restaurantene. Når de endrer et element på en av skjermene (kampanje eller meny), selger de umiddelbart mer av det produktet. De ansatte har også fått veldig positive tilbakemeldinger fra kunder som liker innholdet på skjermene. De sier også at skjermene gjør restauranten moderne og fin, i tillegg til at de har noe fint å «hvile» på øynene mens de spiser.