PRONTOTV har nylig gjennomført et spennende eksperiment med bruk av digitale flater for en større retailkjede. Salgseffekten var overbevisende. I eksperimentet viser vi hvordan digitale flater har en stor fordel i.f.t. analog skiliting fordi innholdet kan justeres.
I eksperimentet fokuserte vi på «Call to Action».
Slik smelter online og offline sammen i butikk
Prissammenligningstjenester har definitivt økt i popularitet de senere år. Det er ofte man ser nett-butikker benytter «Billigst på Prisjakt» for å redusere barrierer for kjøp (se eksempel bilde under).
Nett-butikkene vil med andre ord gi en trygghet til en potensiell kjøper om at du ikke trenger å lete mer da du ikke finner dette produktet rimeligere andre steder. For andre så starter kanskje kundereisen på prisjakt.no for å finne den plassen som selger produktet rimeligst.
ProntoTV ville se om var mulig å ta med dette virkemidlet videre til butikker i den virkelige verden (altså offline). Priser kan variere fra time til time slik at for å kunne bruke en «Call to action» som «Billigst på Prisjakt» så er man nødt til å være digital også i butikk. En analog versjon hvor man referer til at man var billigst i fortiden hjelper ikke så mye.
ProntoTV har laget en løsning hvor vi nå kan vise real-time om produktet er billigst på Prisjakt og da kun når det faktisk er billigst. I vår test med bruk av «billigst på prisjakt» satte vi opp en digital kampanjeflate som hadde denne funksjonaliteten i en av Norges større retailkjeder.
A/B test av innhold
Denne testen hadde en feltperiode på tre måneder, hvor den digitale flaten sto sammen med produktet. Vi gjennomførte en A/B test hvor vi slo av/på funksjonaliteten med prisjakt.
Testen hadde de to uttrykkene man kan se under på bildet. Det er ikke stor forskjell, men nok til at det utgjorde en forskjell både på besøk til området men også for salget av sokker.
I testen hadde vi satt opp kundetellere ved inngangen og sensorer som kunne måle hvor folk beveget seg i lokalet. Dermed kunne vi lage heatmaps og telle besøk i området, samt at vi kunne se på andel av besøkende som både kom innom kampanjeområdet og som kjøpte varen. Gjennom å se på andeler så kan vi blokkere effekten av økt/synkende besøk i butikken, og fokusere på effekten av «Call to Action» som prisjakt utgjør.
Salgsfunnelen eller kjøpstrakten som vi har fulgt i denne testen er:
- Antall besøkende kunder totalt
- Andel kunder som besøker salgstorg/område
- Andel kunder som kjøper produkt
Økt besøk og økt salg
Ut ifra heatmapsene så kan man tydelig se at kundene ble interessert allerede når det «bare» var et kampanjetorg med digitale flater (u/prisjakt). Men kundene ble ikke overbevist om å ta steget til siden for å faktisk kjøpe produktet.
Når vi gjennomførte den samme testen MED prisjakt så kan man se at andelen som har stoppet foran kampanjetorget har økt kraftig. Dermed klarte man å trekke inn flere kunder fra kundestien til kampanjekurven. Resultatene fra testen viste at man hadde økning i besøk på 66% foran kampanjekurven og økning i salg på 93% for sokkene.
Slik at en «Call to action» som prisjakt både vil gjøre produktet mer interessant å stoppe ved OG man vil øke salget/konverteringen. Så hvis man er rimeligst på Prisjakt eller andre prissammenligningstjenester så bør man vise det, også i butikk.
Man kan nok ikke forvente en økning på 93% for alle typer produkter, men så lenge man er rimeligst kan man forvente en økning i salget da man reduserer barrierer for kjøp. ProntoTV tester gjerne om dette kan være noe for dere, så ta kontakt med oss så forteller vi gjerne mer om denne og andre måter vi kan forbedre kundeopplevelsen.