Høyskolelektor Robert Ingvaldsen fra Handelshøyskolen BI etterlyser i retailmagasinet (15/09) en plan for bruk av skjermløsninger. Det er flott at Høyskolelektor Ingvaldsen setter fokus på dette, da viktigheten av en plan aldri kan understrekes nok. Skjermløsning/Digital Signage bransjen har gått igjennom en modningsprosess sammen med kundene de senere årene, hvor man har lært seg viktigheten av å spørre hvorfor. For Norges største leverandør av skjermløsninger, ProntoTV, har det medført at det er mange år siden at vi har installert en skjerm i en butikk uten å ha en plan. Det er med hvorfor alle våre prosjekter starter. Vi er store nok til å ha ansatte med domene ekspertise på alle våre hovedområder, som også inkluderer retail. Dette er for å kunne stille de riktige spørsmålene før man overhodet kommer til diskusjoner rundt produkter og innhold.
Høyskolelektor Robert Ingvaldsen har mange gode poenger og har helt rett i at bruk av skjermer til in-store markedsføring kan ha positiv effekt. I ProntoTV har vi gjennomført flere tester for å se på effekt av skjermkommunikasjon. Disse testene understøtter argumentene til Ingvaldsen. Ingvaldsen påstår riktignok at «plassering i inngangspartiet har eksempelvis vist seg å ha liten effekt». Det stemmer at jo nærmere man er kjøpsøyeblikket jo større effekt kan man forvente. Men her er det også noe som skurrer i påstanden til Ingvaldsen. Det hjelper lite å ha en skjermløsning som gir stor effekt inne i en butikk, dersom problemet er besøket til butikken eller footfall på godt norsk. En skjermløsning skal løse en utfordring og da hjelper det lite å sammenligne effekter. Vi har levert mange skjermløsninger i inngangspartiet og har gjennomført flere tester som kan dokumentere en økning i besøk. En av våre tester (som gikk over flere måneder) viste hele 10% økning i trafikken med bruk av skjerm. Dette er nok ikke normalen, men gjort riktig kan man se gode resultater også med skjermløsninger i inngangspartiet. Ingvaldsen kommenterer helt riktig at prisene har falt og gjort skjermkommunikasjon mer tilgjengelig for flere. Dette gjør også at det skal ikke store effektene til for at man får en positiv ROI i prosjektet, også for skjermer i inngangspartiet.
Henger Norge etter?
ProntoTV sin skjermløsning for Apotek1 på Gardermoen fikk en internasjonal pris for sin form OG funksjon i 2017. Digital Signage Awards er den største utmerkelsen i verden innenfor digital signage/skjermkommunikasjon. «Comprehensive and comprehending use of digital signage surrounding the point of sale. Great work!» var kommentarene fra en enstemmig jury. Året etter vant ProntoTV sølv i APEX Awards i Las Vegas i klassen “Restaurant, bar og mat” for løsningen til Pink Fish. Denne klassen er hjemmebanen til de store internasjonale fastfood-aktørene som holder til i USA, så dermed var det ekstra gøy å hevde seg så sterkt i nettopp denne kategorien. «Det er ekstra kjekt å se at vi og Pronto TV kan hamle opp med de store internasjonale aktørene innen samme kategori» sier Ronny Gjøse, CEO i Pink Fish. Priser er riktignok ikke et bevis på effekt, men viser at norske digital signage miljøer er helt i verdenstoppen. Det kan nok være at enkelt-bransjer innenfor retail har vært noe sen i adopsjon av digitale løsninger, men vi ser at innenfor alle bransjer er det gode initiativer på gang. ProntoTV leverer i dag skjermer til butikker over hele verden og har flere internasjonale kunder på vår kundeliste som blant annet Specsavers, DUX og McKesson for å nevne noen innenfor retail. I mange tilfeller kan det dermed virke som at verden titter til Norge og ikke motsatt. Vår markeds-og analysesjef har også vært gjesteforeleser på Handelshøyskolen BI i Oslo for å fortelle retail-linjen om noen av de beste løsningene i verden (på form så vel som funksjon). Så man trenger ikke dra til New York for å oppleve dem, da ProntoTV allerede har en finger på verdenspulsen.